Visie van True Mind

Betrokken, professioneel, wetenschappelijk


Betrokken
Gedurende de mindfulnesstraining word je gesteund door de trainers. De trainers van True Mind staan midden in het leven en hebben al een deel van het ontwikkelingspad afgelegd. Vanuit deze persoonlijke ervaringen kunnen zij je bijstaan op jouw pad.

Professioneel
Mindfulness is een vaardigheid en iedereen kan het leren. Verrijk je leven en draag hiermee bij aan het geluk voor jezelf en de mensen om je heen. Door mindfulness in je dagelijks leven toe te passen, treed je de dingen van de dag met meer ruimte en inzicht tegemoet. Wij werken met het nieuwe
trainingsprogramma dat is ontwikkeld door dr. David Dewulf.

Wetenschappelijk
Door het volgen van de training en het doen van de oefeningen verandert het brein zichzelf. Onderzoek met MRI-scans toont aan dat tijdens de acht weken durende training, gecombineerd met iedere dag een halfuur oefenen, meetbare veranderingen in grijze stof zijn waargenomen bij de:
  • Hippocampus: een toename die geassocieerd wordt met je geheugen, leervermogen, compassie en introspectie
  • Amygdala: afname rond deze klier die in het emotionele brein een belangrijke rol speelt bij het voelen van angst en stress
Hierdoor kun je beter begrijpen dat mindfulness werkt bij spanning, onrust, vermoeidheid, stress, piekeren, burn-out, angsten, slaapproblemen en depressieve klachten.
Maak een afspraak

Welke trainingen zijn er?

Je kunt kiezen uit: 

  • Groepstraining: avond en weekend
  • Individuele training of in een kleine groep
  • Verdiepingstrainingen
  • Stiltedagen

Mindfulnesstraining (mbsr/mbct)

Mindfulness is een vaardigheid en iedereen kan het leren. Daarom bieden wij wetenschappelijk onderbouwde trainingen aan waarbij je jezelf deze vaardigheden eigen maakt.


Wat levert mindfulnesstraining jou op?

  • Je verhoogt je zelfkennis en je ontdekt hoe je gelukkiger en veerkrachtiger kunt zijn
  • Je leert vaardigheden die je bestendiger maken tegen stress en een burn-out
  • Mindfulness ondersteunt je in moeilijke periodes
  • Rust in je hoofd en ruimte in je hart
Naar actuele trainingsdata

Hoe werkt mindfulness?

In de mindfulnesstraining leer je om aanwezig te zijn bij dat wat je op ieder moment doet en ervaart. Je staat meer stil bij wat je doet en bij wat er om je heen gebeurt. Door bewuster te zijn, krijg je meer grip op je leven. Zo leer je te leven in verbinding met je hart en met beide benen op de grond.

Maak een afspraak

Wat kun je verwachten?

In onze trainingen maken wij gebruik van de volgende kennis en technieken.

Westerse psychologie

Neuropsychologie: inzicht in de evolutie van het brein en geheugen voor geluk

  • Optimistischer worden
  • Rust vinden en beter slapen
Inzicht in de opbouw van stress en het leren herkennen van stresspatronen
  • Beter omgaan met stress
  • Communiceren tijdens moeilijke momenten
  • Emotionele intelligentie verhogen
  • Zelfzorg en welzijn

Cognitieve psychologie en het leren omgaan met emoties en gedachten

  • Stoppen met piekeren
  • Weten hoe je een 'dipje’ kunt voorkomen
  • Omgaan met intense emoties
Oosterse meditatietechnieken
  • Zit- en loopmeditatie
  • Bodyscan
  • Ademruimte
  • Hartmeditatie
  • Mindfulness yoga

Informatie over de groepstraining

Individueel traject of in kleine groep

Basistraining van acht weken


De mindfulnesstraining bestaat uit acht bijeenkomsten van 2 uur en 15 minuten. We werken met de nieuwste training van dr. David Dewulf.

In de bijeenkomsten doe je oefeningen waardoor je inzicht krijgt in de manier waarop je met jezelf omgaat. Door de heldere opbouw van de
aandachtstraining leer je de theorie van mindfulness als vanzelf te beheersen en uit te voeren. De volgende punten komen aan bod:

  • Herkennen van automatische reacties
  • Onderzoeken van obstakels
  • Bewustwording en respecteren van grenzen
  • Stress leren hanteren
  • De juiste keuzes leren maken
  • Gedachten doorzien
  • Mindfulness in je dagelijks leven integreren
  • Succesvol toepassen van wat je hebt geleerd

Je krijgt een werkboek en audiobestand, zodat je thuis kunt oefenen.


Groepsgrootte:  

8 - 12 deelnemers

Investering:  € 235,- (incl. werkboek en audio-oefeningen)
Locatie:

Health club Amstelhof in Uithoorn*


*Op de dag van de training kun je gebruikmaken van alle faciliteiten binnen Amstelhof


Overige informatie

  • Trainer: Evelyn van Rheenen (categorie 1, lid van de VMBN)
  • Mogelijkheid tot vergoeding via de zorgverzekeraar. Kijk voor meer informatie op www.zorgwijzer.nl/Mindfulness


Meedoen?

Wacht niet te lang, want we werken met kleine groepen (8 - 12 personen). Klik hier om je aan te melden. 


Individueel mindfulnesstraject


Deze individuele mindfulnesstraining is een uitkomst als het niet mogelijk is of als je het moeilijk vindt om een groepstraining te volgen. Alle onderdelen komen aan de orde. Voordelen zijn dat we de mindfulnesstraining beter kunnen laten aansluiten bij jouw omstandigheden, wensen of klachten. Je zit niet vast aan geplande data; je kunt in overleg je eigen planning maken.

Inbegrepen: werkboek, audio-oefeningen en unieke persoonlijke begeleiding.



Mindful Maatje


Wil je een mindfulnesstraining volgen samen met je partner, vriend, vriendin, familielid of collega, dan is Mindful Maatje wat voor jou. In acht sessies volg je het volledige programma. Je leert van en met elkaar en we plannen onze afspraken gezamenlijk.

Je krijgt beiden een werkboek en audiobestand om thuis te oefenen. Zo kunnen jullie elkaar maximaal ondersteunen.


Ja, ik heb Interesse

True Mind - Onze specialisaties

Mindfulness voor ouders

Onze specialisaties

Mindfulness voor ouders: een must-do voor iedere opvoeder. Herken je de volgende punten?

  • Ons leven is druk, er wordt veel van ons gevraagd
  • Werken, sporten, sociale contacten onderhouden
  • Veel rollen zoals partner, vriend(in) en ook ouder

Hoe vervul je deze rollen zonder het overzicht te verliezen en gestrest te raken? Mindfulness helpt je om alles in je drukke leven in balans te brengen. Onze training, gebaseerd op een officieel wetenschappelijk programma ontwikkeld door prof. Bögels aan de UvA, geeft je de ruimte om bewust keuzes te maken wanneer het gaat over je gezin, partner en werk. Mindfulness is een methode waarin westerse wetenschap en oosterse wijsheid elkaar complementeren.



Voor wie is het?

Mindful ouderschap is bedoeld voor alle opvoeders die:

  • Bewust willen opvoeden en opvoedstress willen voorkomen
  • Met meer focus en overzicht willen genieten van de kinderen
  • Verlangen naar rust in het hoofd en ruimte in het hart

Wat leer je?

Westerse psychologie, zoals:

  • Inzicht in de opbouw van stress en door bewustwording van stresssignalen opvoedingsstress voorkomen
  • Cognitieve psychologie en vanuit aandacht en een open houding opvoedpatronen en conflicten leren herkennen
  • Het leren omgaan met emoties en negatieve gedachten en reageren vanuit bewuste keuze
  • Functie van acceptatie, herkennen van grenzen, omgaan met breuk en herstel
  • Neuropsychologie: inzicht in de evolutie van het brein en geheugen voor geluk

Wij maken gebruik van oosterse meditatietechnieken zoals zit/loopmeditatie, bodyscan, ademruimte, hartmeditatie en mindful yoga.


Je kunt kiezen uit:

  • Groepstraining (mbsr/mbct)
  • Individuele training, met twee deelnemers of in een kleine groep
  • Groepstraining

De training bestaat uit acht bijeenkomsten van 2 uur en 15 minuten.


Groepsgrootte:    8 - 12 deelnemers
Investering:€ 245,- (incl. werkboek en audio-oefeningen)
Locatie:Health club Amstelhof in Uithoorn*


*Op de dag van de training kun je gebruikmaken van alle faciliteiten binnen Amstelhof


Overige informatie

  • Trainer: Evelyn van Rheenen (categorie 1, lid van de VMBN)
  • Mogelijkheid tot vergoeding via de zorgverzekeraar. Kijk voor meer informatie op www.zorgwijzer.nl/Mindfulness.

Meedoen? 

Wacht niet te lang, want we werken met kleine groepen (8 - 12 deelnemers). Klik hier om je aan te melden.



Mindfulness voor jongeren 

Mindfulness is de laatste jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste methodes om stress aan te pakken. Deze wetenschappelijk onderbouwde meditatie- en aandachtstechniek kan voor jongeren en studenten een wereld van verschil betekenen.

Voordelen:

  • Positiever in het leven staan, betere concentratie
  • Minder faalangst, minder piekeren 
  • Meer zelfvertrouwen en een beter zelfwaardegevoel


Deze training wordt in mijn praktijk alleen individueel aangeboden. Het aantal consulten wordt aangepast aan de wens. Vergoeding via de zorgverzekering.

Mindfulness voor ouderen

Ouder worden is een proces waar we allemaal mee te maken hebben en dat gepaard kan gaan met mooie en moeilijke ervaringen. De moeilijke ervaringen hebben vaak te maken met het omgaan met verlies, rouw en afscheid. Een centraal thema in het ouder worden is loslaten, een thema dat ook centraal staat in mindfulness. Door mindfulness leer je:

  • Om te gaan met mooie momenten en ook met moeilijke momenten 
  • Wie je nu bent, op het raakvlak van verleden en toekomst
  • De wijsheid van de oudere mens

Neem contact op voor informatie of advies

Training heartfulness en zelfcompassie (mbsr/mbct)

Deze training helpt ons om de vier hartkwaliteiten te ontwikkelen: liefdevolle vriendelijkheid, compassie, gelijkmoedigheid en gedeelde vreugde. Deze hartkwaliteiten helpen ons om met compassie door het leven te gaan.

We ontwikkelen vaardigheden als: optimisme, dankbaarheid, vergeving, en waardegericht leven. Centraal daarbij staat het worden van je eigen beste vriend. Een belangrijke steun, want het leven is niet altijd even gemakkelijk. En als je niet thuis kunt komen bij jezelf, waar kan je dan wel thuiskomen?

Wat mag je verwachten:

  • Je krijgt inzicht in je emoties, de emotieregulatiesystemen en het belang voor je welzijn
  • Je leert om te gaan met je innerlijke criticus
  • Je ontdekt hoe je kunt groeien uit moeilijkheden en de wijsheid van de modder en de lotus toe te passen
  • Je ontdekt hoe je jezelf kunt ondersteunen en je staat stil bij je waarden als kompas
  • Vergeven, ook wat je onvergefelijk vindt, en eindelijk die ballast loslaten
  • Je leert de energiecirkels kennen en een burn-out te voorkomen
  • Je maakt ruimte voor vreugde, geluk en liefde. Je kunt beter omgaan met de uitdagingen van iedere dag

Wetenschappelijk onderzoek levert positief bewijs:

  • Zelfcompassie heeft een positieve invloed op je motivatie en je gedrag
  • Zelfcompassie ondersteunt je om gezonder te leven (stoppen met roken, gezonder eten, meer bewegen)
  • Zelfcompassie is een belangrijke factor om depressie te voorkomen en aan te pakken

Voorwaarde voor deelname
Bij voorkeur heb je al de acht weken mindfulnesstraining gevolgd.